Posted by: y4ku24 | January 26, 2009

Apa itu ‘Hartal’?

Di kala boikot sedang dijalankan oleh umat Islam seluruh dunia terhadap produk barangan yang menyumbang kepada kekejaman isreal di Gaza, aku teringat lagi satu peristiwa boikot/mogok am yang pernah berlaku di dalam sejarah Malaysia, walaupun hanya baru-baru ini aku tahu pasal peristiwa nih.

Korang pernah dengar cerita sejarah tentang Hartal 1947?

10 tahun sebelum merdeka dahulu, something happened. Sesuatu yang mengakibatkan pihak British cuak dan terpaksa memandang hasrat rakyat bumi Malaya untuk merdeka secara serius. Apakah peristiwa tersebut? Mari kita layan dokumentari buatan anak-anak Malaysia ini. Aku bagi sepenuh kredit kepada Fahmi Reza dan krew yang telah mengusahakan dokumentari yang bes. Syabas!

(Sediakan masa 45 minit untuk tonton dokumentari ini. Jangan risau, korang takkan menyesal!😀 )


Responses

  1. Salam.
    Alhamdulillah..saya telah selesai menonton video ini.Selama ni saya tak pernah tahu pasal Hartal ni.Inilah kali pertama saya dengar.Better late than never.Rasa nak je tanya mak dan abah pasal Hartal ni.

    terima kasih atas perkongsian yang sangat bermakna.
    minta izin linkkan entri ni kat blog saya.

  2. Oh ya..saya kira jika semua umat Islam istiqamah dengan boikot barangan US dan Israel,tak mustahil mereka juga akan cuak

  3. salam…dah tonton semua. macam pernah dengar tentang hartal. tapi tak tahu di mana.

    terima kasih atas perkongsian ini.

    izin link blog ini. =)

  4. Salam bro…

    Tgk video ni macam dah agak lama gak kot…

    Konklusi yg blh diberi terhadap hartal – ACTION SPEAKS LOUDER & beri impak yg lebih dari berdemo tapi omongan kosong semata…

    IMPAK MAKSIMA kata org Melayu moden~ =)

    • Couldn’t agree more😉

  5. fiuhh..akhirnya berjaya juga menonton kesemua video..perlembagaan rakyat vs perlembagaan federation, memang menarik sekali.

    apa pun, hartal itu sebenarnya mesti dilaksanakan secara bersatu padu. kalau tengok sekarang ni, yang memenuhi ruang McD tu adalah melayu bukannya bangsa lain – sedih sedih~

    saya fikir balik, kalau dulu orang berpolitik untuk kembalikan hak negara dan bangsa, kini politik tu macam dah jadi satu platform untuk mendapatkan kegemilangan nama. tapi, tak boleh juga nak pukul rata kan.

    oh ya, saya sangat suka video lagu ‘anak kecil main api’. cuba la cari di youtube. tapi, yang ada pada saya ni takde di situ. kalau tengok muka ahli politik menangis masa nyanyikan lagu tu, memang terharu rasanya.

    p/s: kalau AS sampai bagi amaran akan berbuat sesuatu jika kita memboikot mereka, bukankah itu satu tanda mereka sudah mula gentar? malangnya, orang kita ni mudah sangat nak mengalah. baru diugut sedikit dah takut. walhal, AS yang takut sebenarnya..

    • @iliana: sayang sungguh tak ramai yang tahu berkenaan hartal ni kan? perlu disebar-sebarkan! mereka ini ‘the unsong heroes'(wira yang tak didendangkan lagu untuk mereka) of Malaysia!

  6. […] apa kata korang cuba dalami sejarah Malaysia yang tak ramai yang tahu. Boleh tengok kat entri aku, 'Apa itu Hartal?' (credit to Fahmi Reza and […]

  7. […] day Malaya stood still – asylum60; Apa itu Hartal? – warungkampung; Hartal Malaya sejarah yang disampahkan – n0vamera; dan Hartal history archive – […]

  8. baguslah, ramai yg dah tengok video hartal. perlu dingat ini adalah secebis kecil drpd catatan sejarah negara. justeru jgn ambil video ini sbg satu2nya sumber. malah video ini dibuat dgn tujuan tertentu. ada agenda pembikinnya. bacalah dan rujuklah pelbagai sumber.

  9. ni lah masalah jadi orang melayu ni.. sikit2 terasa ada satu kuasa besar nak jajah la, nak dominasi korang la..
    haizz kenapa la aku x dilahirkan yahudi…


Leave a Reply

Categories

